Tuesday, July 21, 2009

Pembahagian Harta Pusaka

Perempuan mewarisi pusaka,

Lelaki menyandang saka.

Topik yang paling hangat untuk diperkatakan dan sering disalah anggap dalam Adat Perpatih ialah hal pembahagian harta pusaka yang mana lebih berpihak kepada perempuan. Disini saya akan terangkan sedikit tentang hal pembahagian harta mengikut Adat Perpatih.

Mungkin ada diantara anda yang takut untuk berkahwin dengan perempuan yang mengamalkan Adat Perpatih ataupun perempuan yang berasal Negeri Sembilan. Kononnya bimbang semua harta pusaka akan jatuh ke tangan isteri. Jika anda berfikiran begitu anda silap 100%. Diharap selepas membaca artikel ini anda akan faham dan membuang ideologi karut yang anda pegang selama ini.

Pemberian pusaka kepada perempuan dalam adat ini ialah pemberian tanah adat. Tanah adat ini merupakan warisan turun-temurun sesuatu keluarga. Ini bertujuan agar perempuan dalam Adat Perpatih, walau bagaimana miskin dan papa sekalipun dia tidak akan merempat atau menjual maruah untuk hidup. Jika dia pulang ke kampong, dia masih ada tanah untuk dikerjakan ( rata-rata masyarakat Minangkabau pada masa dahulu adalah petani ).

Berbeza pula jika tanah atau harta itu diperolehi sebagai harta sepencarian maka harta itu akan dibahagikan mengikut Hukum Faraid ( tidak ada kena-mengena dengan hal tanah adat ).

Saya harap anda telah faham mengenai hal ini. Jadi saya rasa tiada masalah jika anda ingin mengahwini perempuan dalam Adat Perpatih selepas ini.

No comments:

Post a Comment