Tuesday, July 21, 2009

Hirarki Dalam Adat Perpatih


Perut
Unit sosio-politik terkecil dalam adat Perpatih. Dianggotai oleh keturunan yang sama ( sebelah perempuan ). Mereka biasanya tinggal dalam kawasan yang sama dan hubungan mereka sangat rapat.

Buapak
Ketua bagi setiap Perut. Dilantik oleh anggota-anggota Perut.

Lembaga
Ketua bagi Suku. Setiap Suku akan melantik seorang Lembaga yang digelar Dato’ Lembaga untuk menyelesaikan hal-hal berkaitan adat.

Undang
Unit pembahagian kawasan pentadbiran disebut Luak. Terdapat 4 Luak Besar di Negeri Sembilan iaitu Luak Rembau, Sungai Ujong, Johol dan Jelebu. Luak-luak ini ditadbir oleh seorang Undang. Undang-undang ini dilantik oleh Lembaga-lembaga yang berada di dalam Luak masing-masing.
Terdapat Luak kelima yang dipanggil Luak Tanah Mengandung yang terdiri daripada Luak-luak Kecil iaitu Luak Ulu Muar, Terachi, Inas, Gunung Pasir dan Jempol. Luak-luak Kecil ini ditadbir oleh Penghulu Luak. Penghulu Luak tidak terlibat dalam pemilihan Yang Dipertuan Besar.

Yang Dipertuan Besar.
Pemerintah Negeri Sembilan yang berketurunan Raja Pagar Ruyung. Dilantik oleh 4 orang Undang iaitu Undang Luak Rembau, Sungai Ujong, Johol dan Jelebu setelah Undang-undang ini mendapat satu keputusan dalam mesyuarat.

2 comments: